lørdag den 25. maj 2013

Glæder og bekymringer i haven


Jeg opgav mit primula teater i efteråret, jeg var bange for at de delikate planter ville fryse ihjel i de små potter, så planterne blev plantet ud i haven - de har klaret det godt på friland og har blomstret næsten alle sammen.
Allium og Staude Clematis i det gamle staldvindue

Radiserne i Potageen er ved at have en størrelse så de kan spises, og de lilla Kongelys i en af de bede, hvor der er stauder, er begyndt at blomstre..... Der sker ikke så meget med de såede blomster og min Rucola står i stampe og de udplantede Tallerkensmækkere er lidt gule i bladene -  jeg ved ikke rigtig om jorden er for mager eller for næringsrig - en del af jorden i rammerne stammer fra Genbrugspladsens kompostjord....... ak, det er vist godt jeg ikke er erhvervsgartner.

10 kommentarer:

  1. Lækkert, lækkert billede med Allium.

    SvarSlet
  2. Dejlige billeder - og hvor er primulaerne fine. Kh Nina

    SvarSlet
  3. Hej Sussi.Ærgeligt at du måtte opgive dit Primula teater,men godt at de så trives i jorden.Jeg tror at din jord er for kraftig i køkkenhaven,hvis du kun har brugt genbrugsjord.Jeg viser også min køkkenhave i dag,og der har vi blandet genbrugsjorden med noget champost og alm.plantejord.Og alle mine planter og frø trives rigtig godt.Håber det vil lykkes for dig God weekend knus Jette

    SvarSlet
  4. Dejlige billeder! Held og lykke med køkkenhaven ...

    SvarSlet
  5. Hmmm.... Mon man ka tá et havekursus på AOF .... Ved stort set intet om at ha have.. Dog fået lov af min "have-mand " til at få bede med hortensia og pæoner... Jubbi... Nu skal jeg læse lidt om emnet....

    Fine billeder
    Og tak for igåknus

    SvarSlet
  6. Smukke primulaer. Det staldvindue, er jeg bare så vild med, og nu hvor alliumene er ved at blomstre er det et helt fantastisk skue.

    SvarSlet
  7. Utroligt at du allerede har radisser, som er store nok - herligt. Og det ser bare dejligt ud i din potage. Højbede er bare meget nemmere at overskue end én stor køkkenhave.

    De store klokker, du har på det sidste billede, bruger du dem som en slags drivhus? Tænker at de kunne være gode til squash og græskar, så kunne godt tænke mig at få fingrene i nogle af dem. Kan du huske hvor du har fået dem fra?

    SvarSlet
  8. Ja, det er smukke primulaer, du har. Også jeg synes, dit staldvindue er skønt :-)

    SvarSlet
  9. Tak for alle de søde kommentarer.
    Kære Jette, jorden er en blanding af kompost og det havejord der var der i forvejen, men måske har jeg ikke fået blandet det ordentligt i alle bedene.
    Kære Loppe - Du kan se hvor glad jeg er for vinduet som jeg fik af dig, jeg ELSKER det.
    Kære Susanne - Vækstklokkerne er købt hos Lundhede.com - jeg sætter dem over de sarte primulaer om vinteren og bruger dem om foråret som nattøj til udplantningsplanterne i de første nætter på friland.

    SvarSlet
  10. Elsker ideen med det gamle vindue... måske jeg låner den engang til min egen have. Og de smukke lilla farver... det er en ren lise for sjælen.
    Mange havehilsner fra Susan

    SvarSlet